Jak si zlepšit imunitu?

Podle tradiční čínské medicínu představuje imunita energii či cirkulující na povrchu těla, kterou ovládají plíce. Ta brání průniku škodlivých látek do těla tím, že reguluje otevírání a uzavírání kožních pórů. Jsou-li plíce slabé, nezavírají se póry včas a umožní průnik zárodků nemocí. Oslabení plic může mít za následek zhoršení obranyschonosti a náchylnost k nachlzení a chřipkám.

Plíce jsou jediným vnitřním orgánem, který má prostřednictvím dechu kontakt s okolním prostředím, a proto jsou více vystavené vlivu virů a jiných choroboplodných zárodků. Plíce oslabuje dýchání, nedostatek fyzické aktivity, příliš mnoho práce, příliš dlohý zármutek a truchlení, emocionální stres a extrémní klimatické podmínky, jako je horko, chlad, vlhkost, suchost a vítr.

Dalším orgánem, který podporuje plíce, je slezina. Zodpovídá za tvorbu krve, červených krvinek, vytváří krevní plasmu, která obsahuje protilátky, a tím je svázaná s imunitním systémem a pomáhá chránit proti nemocem. V TCM je spojena se prvkem země a sladkou chutí. Mírně sladké slezinu tonizuje, nadměrné množství ji oslabuje. Rafinovaný bílý cukr snižuje tvorbu bílých krvinek, výrazně oslabuje imunitní funkce a zvyšuje náchylnost na onemocnění chřipkou. Škodí jí i příliš mnoho mléčných výrobků, bílá mouka, studená a syrová jídla a ovocné šťávy, které způsobují hromadění hlenů, které se pak ukládají v plicích.

Při přechodu z tepla do zimy a naopak, se tělo snaží zbavit odpadů tím, že je zkondenzuje a vylučuje ve formě hlenů. Jedná se o proces čištění, který často vypadá jako nachlazení nebo chřipka, ale je zcela přirozený.

Jak si posílíme imunitní systém?

Zdravý člověk s dostatkem energie neonemocní. Je třeba jíst vyváženou stravu, pravidelně cvičit, dobře spát. Na posílení organismu používejte přírodní produkty a byliny nebo homeopatické přípravky.

K

e zvýšení imunity navrhujeme několik jednoduchých kroků.

1. Dbejte na dostatek vitamínu D. Má přímý vliv na imunitní systém a brání vzniku nachlazení a chřipek. Jeho zdrojem je sluneční svit. Nejlepší náhradou je vitamín D3 ve formě colicalciferolu nebo oleje z tresčích jater. Ta kromě toho obsahují ještě vitamíny A a D, jež také brání vzniku infekcí.

2. Spěte aspoň 8 hodin denně. Když se přetahujete, unavené tělo chřipce hůře odolává.

3. Nezapomínejte na fyzickou aktivitu: okysličování krve udržuje zdravé tělo i ducha. Lépe se prokrví i imunitní systém, který tak má více sil bojovat s choroboplodnými zárodky.

4. Nepoddávejte se stresu. Stres výrazně oslabuje imunitu. Najděte si čas na relaxaci. Na zklidnění mysli používejte levandulový olej nebo Bachovu Rescue Remedy.

5. Nezapomínejte dostatečně pít, tekutiny tělu pomáhají zbavovat se toxinů.

6. V období chřipek dbejte na základní hygienické návyky, dobře si myjte ruce.

7. Strava.

Vyhýbejte se cukru, alkoholu, konzervovaným potravinám a chemikáliím, které přímo poškozují imunitní systém.

Používejte hodně česneku. Působí jako širokospektré antibiotikum. Nejvíce účinkuje česnek syrový, proto se do jídla přidává až na konci vaření.

Nezapomínejte na kvalitní probiotika a fermentované potraviny, jako je nakládané zelí, miso a kombucha. Osmdesát pět procent imunitního systému sídlí v zažívacím traktu, proto ho denně posilujte probiotiky.

Několik nápadů na potraviny s vysokým obsahem vitamínu C, vlákniny, antioxidanty a minerály: borůvky, goji, brokolice, špenát, listová zelenina, zázvor, šalotka, pórek, kurkuma, losos, hering, hnědá rýže, fazole, mandle, dýně, mořské řasy, zelený čaj a houby shiitake – jsou úžasné na zvýšení imunity.

Imunitní systém podpoříte i dlouho vařeným vývarem z kostí, který zároveň umožňuje detoxikaci organismu.